09-11-12

Team Obama won veldslag dankzij spitstechnologie

Maandenlang gingen Obama-vrijwilligers elke dag van deur tot deur, met iPads vol discussiepunten die door briljante marktonderzoekers op maat werden geschreven van elke soort kiezer.

Vrienden en buren zijn véél efficiënter om potentiële kiezers te overtuigen dan televisie-advertenties. Daarom proberen we zoveel mogelijk vrijwilligers te vinden in de buurten waarop we ons richten. Zij moeten voortdurend aan mensen in hun wijk vertellen dat ze Obama vertrouwen, en wij vertellen ze dagelijks precies met welke argumenten ze dat moeten doen."

Pam Dupré is de Executive Director van de Democraten in het strijddistrict Washoe County, Reno, in de swingstaat Nevada. We schrijven enkele weken voor de verkiezingsoverwinning van Barack Obama, wanneer ze ons een tipje van de sluier oplicht over de succesformule die Obama zowel in 2008 als gisteren de overwinning opleverde. "Dagelijks krijgen de vrijwilligers discussiepunten mee waarmee ze een bepaald soort kiezers moeten aanspreken. Die bepalen niet wij, maar het hoofdkwartier in Chicago", vertelt ze.

Een voorbeeld: familiemoeders van middelbare leeftijd, een cruciale doelgroep, worden een vraag voorgeschoteld. "Als Mitt Romney president zou zijn, zou hij de terugbetaling voor voorbehoedsmiddelen afschaffen. Zeg nu zelf, is dit 2012 of 1952? En wat als uw tienerdochter onveilig vrijt met haar vriendje of nog niet toe is aan een kind?".

Hoe weten de Democraten dat de aangesproken vrouw een dochter heeft van 17 en een twijfelende kiezer is? Deze precieze informatie op het juiste ogenblik gebruiken is dé succesformule geweest van Obama's 'grondcampagne'. Dupré: "Zij bouwden een gegevensbank uit met miljoenen data van kiezers, die we op alle mogelijke manieren konden sorteren via ons programma Votebuilder", zegt ze aan De Morgen. "Heb je alle vrouwen zonder partijlidmaatschap nodig die in de buurt van buurtscholen wonen? Een paar muisklikken en je weet het."

De lokale Obamakantoren konden hun kiezers zelf rangschikken met codes, zoals supermarkten hun klanten indelen aan de hand van hun koopgedrag. Ze downloaden die data dan op de iPad of iPhone van de buurtvrijwilligers, die op GoogleMaps de te bezoeken adressen te zien krijgen. Eens ze voor de deur staan, lezen ze nog snel de relevante data over kiesintenties en economische achtergrond van de betrokkene door. Na het bezoek passen de vrijwilligers desnoods de data aan. Zo kwam het campagneteam in oktober al te weten dat Romney veel kiezers aan het verliezen was in Ohio. Romney wist dat niet, want de Republikeinen lopen technologisch hopeloos achter.

De enorme gegevensbank waarop de Democraten beroep kunnen doen is het geesteskind van Rayid Ghani, een wetenschapper die zich met zijn team whizzkids in Chicago terugtrok in een beschermde ruimte zonder ramen: 'de grot'. De precieze computerformules waarmee hij kiezersdoelgroepen samenstelt, zijn het best bewaarde geheim van Obama's campagne. "Ze zijn onze nucleaire codes", erkende campagnewoordvoerder Ben LaBolt in Time.

Bron: De Morgen

14:00 | Commentaren (0)

De commentaren zijn gesloten.