11-04-08

Obama schakelt 'zijn' vrouwen in

decoration
In aanloop naar de voorverkiezingen in Pennsylvania, op 22 april, pakt presidentskandidaat Barack Obama uit met een opmerkelijke spot. Daarin proberen zijn grootmoeder, halfzuster en vrouw de vrouwelijke kiezers over te halen voor Obama en niet voor Hillary Clinton te stemmen.

Door zich op vrouwen te richten, traditioneel toch het doelpubliek van Hillary Clinton, hoopt Obama zijn achterstand in de belangrijke primary van 22 april goed te maken.

Uit de jongste opiniepeiling blijkt dat de achterstand van Barack Obama in Pennsylvania geslonken is. Lag drie weken geleden nog Hillary Clinton aan de leiding met 12 procent, dan heeft de politica op dit moment nog slechts een voorsprong met 6 procent. Barack Obama eindigt daar op 44 procent, terwijl Clinton net de helft van de stemmen krijgt. Dat blijkt uit een peiling van Quinnipiac University.

Toch zal Pennsylvania op 22 april geen gemakkelijke brok zijn voor Obama. Peilingen in de staat hebben aangetoond dat Clinton er favoriet is. Uit opiniepolls van Quinnipiac sinds Super Tuesday (5 februari) blijkt dat Clinton er de afgelopen maanden steevast tussen de 49 en 53 procent scoorde. De veranderingen in de peilingen zijn vooral toe te schrijven aan de mensen die voor Obama stemmen.

De voorverkiezingen van Pennsylvania, waar 188 afgevaardigden op het spel staan, zijn van groot belang voor de Democratische kandidaten. Verliest Hillary Clinton ook hier, dan is het haast onmogelijk voor haar om de Democratische nominatie eind augustus in de wacht te slepen. Obama heeft dan ook alles op alles gezet, met als laatste gimmick 'zijn' vrouwen. In een advertentiespot die op tv-zenders in Pennsylvania te zien is, vertellen zijn grootmoeder Madelyn Dunham, zijn vrouw Michelle en zijn halfzus Maya Soetoro-Ng over Barack Obama.

'Maya' heet de spot van 30 seconden en is zijn meest persoonlijke tot nu toe. Het filmpje laat Obama zien als een 'all American dad'. "De mensen herkennen zichzelf in Barack en ze voelen zich begrepen door hem", zegt Soetoro-Ng. "Deels is dat omdat hij zo goed luistert."
Over die luisterbereidheid zegt grootmoeder Madelyn Dunham, die samen met haar echtgenoot de jonge Obama opvoedde: "Volgens mij heeft hij daardoor de nodige diepte en breedte gekregen in zijn standpunten."

In de spot zegt zijn vrouw Michelle: "Barack en ik praten voortdurend over hoe we kunnen verzekeren dat onze dochters zich een wereld kunnen inbeelden voor zichzelf, zonder grenzen." Daarop gaat zijn halfzus verder: "Hij wil ervoor zorgen dat ieders kind de mogelijkheden krijgt die zijn dochters hebben."

In feite zijn het vijf vrouwen, want behalve zijn grootmoeder, halfzuster en vrouw spelen ook zijn twee dochters zijdelings een rolletje in de spot. Het is op zijn minst een gedurfde zet, aangezien net vrouwen traditioneel het doelpubliek zijn van Hillary Clinton. Maar het is al langer duidelijk dat Obama Clintons voorsprong bij vrouwen en blanke kiezers aan het bijbenen is. De spot moet dat proces versnellen.

'Maya' maakt deel uit van een reeks van vier spots, waarin Obama zich niet enkel richt op vrouwen maar evengoed op de vele armere kiezers in Pennsylvania met een duidelijke voorkeur voor Clinton. 'Quiet' bijvoorbeeld gaat over hoe Amerikanen afhankelijk zijn van buitenlandse olie. In 'Mother' spreekt hij over zijn moeders strijd tegen kanker en de noodzaak van een hervorming van de gezondheidszorg. 'One Voice' toont dan weer beelden van een aantal Obamarally's. De spots zetten een menselijke Obama neer. Niet de politicus die breeduit over verandering debatteert, maar de 'family man' die aandacht heeft voor de gewone mensen.

decoration

15:00 Gepost in Algemeen | Commentaren (0)

De commentaren zijn gesloten.